Onze school
We vertellen u graag iets over onze school.
Onze school
De kinderopvang en de Teresiaschool zijn gevestigd in één gebouw. Vanaf 2013 wordt er samengewerkt als een Kindcentrum. Wij zijn geen integraal Kindcentrum. De opvang en het onderwijs vallen ieder onder een eigen bestuur, namelijk Mikz voor kinderopvang en Leerrijk voor het onderwijs.
In ons Kindcentrum werken wij structureel samen om een hedendaags en sluitend aanbod te verzorgen op het gebied van onderwijs, opvang, opvoeding, ontwikkeling en ontspanning. Onze organisatie biedt de volgende voorzieningen:
- Kinderdagopvang voor kinderen van 0 t/m 4 jaar,
- Peuterspeelzaal voor kinderen van 2 t/m 4 jaar,
- Onderwijs voor leerlingen van 4 t/m 12 jaar,
- Voorschoolse opvang,
- Buitenschoolse opvang tot 7 jaar,
- Buitenschoolse opvang vanaf 7 jaar op een nevenlocatie.
Het Kindcentrum biedt VVE, vroeg- en voorschoolse educatie aan voor kinderen van 2 t/m 4 jaar met extra ondersteuningsbehoeften.
Interprofessionele samenwerking is essentieel voor een Kindcentrum. Dat betekent niet dat iedereen hetzelfde doet of alles samendoet. Het betekent wel een gezamenlijke visie ontwikkelen op wat goed is voor kinderen. Het betekent ook werk op elkaar afstemmen en daar waar mogelijk activiteiten ontwerpen en uitvoeren en daar waar kan elkaars instrumenten gebruiken. Interprofessionele samenwerking gaat niet vanzelf. Mensen verschillen en daarom moet onderling vertrouwen worden opgebouwd. Respect en betrouwbaarheid zijn essentieel.
Uitgangspunten
Om de organisatie en inhoud van de samenwerking te optimaliseren en de doorgaande lijnen te versterken, is er twee wekelijks een overleg met de wijkmanager van de kinderopvang en de directie van de school.
- Samen zijn er strategische doelen geformuleerd:
- Werken aan doorgaande lijnen en afstemmen van het aanbod.
- Samenwerking met beide teams.
- Gezamenlijke activiteiten en projecten.
- Samen oplossingen bedenken voor de leerlingenstroom en mogelijkheden zoeken voor ruimtes en personeel.
- Onderzoeken en gebruik maken van combinatiefuncties
- Planningen delen en agenda beheren.
Vanaf de start wordt er samengewerkt, het vaste team kent elkaar en weet elkaar te vinden. De samenwerking ziet er als volgt uit:
- Activiteiten worden samen georganiseerd en daar waar kan sluiten peuters aan.
- Een warme overdracht zorgt ervoor dat de kinderen een goede doorstart kunnen maken in groep 1.
- Twee keer per jaar is er overleg en worden de aankomende 4-jarige doorgesproken met de pedagogisch medewerker, de onderbouwcoördinator en de VVE coach.
- Taal en woordenschat is een belangrijk onderdeel van het aanbod en daar wordt meer tijd aan besteed. Ook andere ontwikkelingsgebieden worden in het kader van VVE extra belicht en gestimuleerd.
- Bestuurlijk worden zaken gedeeld en afgestemd.